Sporten en zwangerschapscursus


Zwangerschapscursus kiezenOm je een beetje voor te bereiden op de bevalling kun je een zwangerschapscursus volgen. Het is geen garantie voor een soepele bevalling, maar kan wel helpen!

Het volgen van een zwangerschapscursus heeft nog meer voordelen: als je een druk leven hebt is het een prima manier om je te ontspannen en je even helemaal te focussen op jezelf en je baby. De oefeningen die je doet houden je fit tijdens de zwangerschap en zorgen voor een sneller herstel na de bevalling. Daarnaast is het goed voor je sociale leven: je ontmoet andere zwangere vrouwen met wie je je zorgen kunt delen en van gedachten kunt wisselen! Inmiddels zijn er talloze cursussen waar je uit kunt kiezen:

Zwangerschapsgym

Een van de bekendste cursussen is zwangerschapsgym. Deze cursus wordt gegeven door thuiszorgorganisaties en wordt vergoed door de AWBZ. Er worden ongeveer acht lessen gegeven en deelname is mogelijk vanaf 20 weken. Je krijgt voorlichting over je lichaam, traint je houding en natuurlijk de spieren die belangrijk zijn voor de zwangerschap en de bevalling. Ook leer je ademhalingsoefeningen en perstechnieken. Vaak is er ook een partneravond. Informeer bij je thuiszorgorganisatie over mogelijkheden

Zwangerschapsyoga

Met zwangerschapsyoga leer je je niet alleen tegen de pijn te verzetten, maar ook weeën op een gecontroleerde manier weg te zuchten. Je leert vooral om zonder angst en stress je zwangerschap en de bevalling te beleven. Dat betekent dat je veel ontspanningsoefeningen krijgt waarmee je meer vertrouwen krijgt over je eigen lichaam en geest en je zo leert voor te bereiden op een vlotte bevalling met natuurlijk zo weinig mogelijk pijn. Ook je partner wordt er een paar keer bij betrokken. Meer over ademhalingstechnieken tijdens de bevalling. 

Zwangerschapszwemmen

In het water ben je zo licht als een veertje. Tijdens de cursus zwangerschapszwemmen doe je in het water oefeningen die je spieren versterken en conditie verbeteren tot aan de bevalling. Meestal vinden deze oefeningen plaats in extra verwarmd water waardoor je je heerlijk kunt ontspannen! Er wordt niet heel veel informatie gegeven over zwangerschap en bevalling, daar zou je dan nog een andere cursus voor kunnen volgen.
Informeer bij een zwembad bij jou in de buurt.

Zwangerschapshypnose

Zie je erg op tegen de bevalling en de pijn? Een cursus zwangerschapshypnose kan helpen. Je leert je te ontspannen tijdens de bevalling waardoor je minder pijn en de bevalling positiever ervaart. De oefeningen kunnen ook helpen bij klachten tijdens je zwangerschap, denk aan misselijkheid en bekkenpijn.

Workshop Mindfulness

Als je zwanger bent heb je soms last van ongemakken, fysiek en emotioneel. Mindfulness leert je om op een positieve manier om deze gevoelens te accepteren en ermee om te gaan. Het zorgt ervoor dat je bewust en ontspannen bent voor je bevalling. Ook raak je vertrouwd met de signalen van je lijf en met het in contact komen met de baby in je buik. Met massagetechnieken ga je goed voorbereid de bevalling in.

Zwangerschapshaptonomie

Bij zwangerschapshaptonomie ligt de nadruk op het maken van lichamelijk contact. Zo leer je met je partner hoe je contact kunt maken met de baby in je buik. Daardoor leer je te vertrouwen op elkaar en op je eigen lichaam.

Psychoprofylaxe

Volgens aanhangers van deze leer, ook wel de Lamazemethode genoemd, wordt pijn bij de bevalling veroorzaakt door angst en de gedachte dat bevallen pijnlijk is. Bij een cursus psychoprofylaxe leer je hoe je deze gedachten kunt uitschakelen, krijg je veel ademhalingsoefeningen en informatie over de bevalling.

Samen bevallen

De titel zegt het al, de cursus ‘Samen bevallen’ volg je met je partner. In deze cursus zitten elementen van psychoprofylaxe en wordt de bevalling als iets gezamenlijks tussen jou en je partner gezien. Je krijgt technieken te leren waarbij je partner een actieve rol vervult om je te ondersteunen bij de bevalling.

Mensendieck

Als je zwanger bent verandert je gewichtsverdeling en daardoor je houding met soms klachten van rug, bekken en bandenpijn als gevolg. Bij een cursus Mensendieck word je je hier heel bewust van. Je krijgt oefeningen hoe je goed kunt bewegen. Aanvullende ontspanningsoefeningen en oefeningen voor het opvangen van weeën moeten zorgen voor een vlotte bevalling. Inclusief een lesje met je partner.

Caesar

Deze cursus ligt in het verlengde van Mensendieck. Je leert op een gezonde manier te bewegen en hoe je eventuele klachten van rug, schouders en bekken kunt voorkomen dan wel verminderen. In deze lessen krijg je ook tips hoe je op een positieve manier met de emoties die bij een zwangerschap komen kijken, kunt omgaan.

Zwangerschapsmassage

Een massage kan heel ontspannend werken! In de cursus zwangerschapsmassage leer je hoe je jezelf kunt masseren en hoe je partner je kan masseren. Dat zorgt voor soepele spieren en een complete ontspanning. Een goede hulp bij klachten van je benen, rug, bekken en vermoeidheid.

Zwangerschapsfitness en -aerobics

Liever wat pittigers? Tijdens de lessen zwangerschapsfitness krijg je oefeningen om je spierstelsel te versterken waarmee je veel lichaamsklachten kunt voorkomen. Je krijgt ook oefeningen om te leren tillen, op een juiste manier te ademen en te ontspannen. Bij aerobics doe je veel oefeningen op muziek, het zorgt voor een sterk spierenstelsel, goede houding en je krijgt er een goede conditie van. Je kunt meedoen zolang je dit prettig vindt. De focus van deze lessen ligt op beweging, wil je meer informatie over zwangerschap en bevalling, combineer deze dan met een andere cursus. Informeer bij een sportclub bij jou in de buurt

 Meer lezen over de bevalling.