Ontspannen zwanger

Pauline Oosterbaan oktober 31st, 2017

Me-time tijdens zwangerschapJe hebt een drukke baan, een leuk sociaal leven en oefent daarnaast nog een paar hobby's uit. Dan hoor je dat je zwanger bent! Geweldig natuurlijk maar iedereen om je heen, inclusief familie, dokter en verloskundige, zegt dat je het een beetje rustiger aan moet doen, maar hoe regel je dat in vredesnaam? Hier zijn wat eenvoudige 'me-time' tips voor de broodnodige ontspanning!

Stress in je zwangerschap

Laten we beginnen te zeggen dat stress niet goed is voor jou en je baby. Geen verzinsel, dat is gewoon wetenschap. Onderzoeken tonen aan dat stress en het vrijkomende stresshormoon cortisol de ontwikkeling van je baby negatief beïnvloedt, vooral in de eerste drie maanden. Dat is nu juist de periode dat de belangrijkste organen worden aangelegd. Het leidt tot een lager geboortegewicht en kan mede bepalend zijn voor gedragsproblemen van je kind later!
Bij stress moet je niet direct denken aan een paar keer heel hard doorwerken of een eenmalige ingrijpende gebeurtenis zoals het verlies van een dierbare, maar om aanhoudende stress gedurende een lange periode. Je leefstijl speelt daarbij een belangrijke rol!
Wat zijn verder de gevolgen van stress? Je kunt hoofdpijn krijgen, slaapproblemen, je kunt eetbuien krijgen of juist eetlust verliezen en last krijgen van andere lichamelijke ongemakken. Je raakt ook sneller geïrriteerd en ben je soms geen gezellige partner thuis. Is je zwangerschap al verder gevorderd dan kun je bovendien last krijgen van harde buiken: een duidelijk signaal dat je het rustiger aan moet doen!

De oplossing is: stress vermijden en 'me-time' inlassen! Maar proberen stress te voorkomen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Kijk eens kritisch naar je eigen levensstijl, je werk, familie en andere verplichtingen en stel jezelf de vraag: Waar kan ik gas terugnemen?

We geven je 10 tips:

1: Leer ‘nee’ te zeggen op je werk. Tegen het etentje en borrels met collega's, tegen het verzetten van een vergadering op een onmogelijke tijd, tegen het aannemen van een  nieuw project terwijl je je al een slag in de rondte moet werken. Uitleg geven is helemaal niet nodig. Jouw primaire zorg is jouw lijf en het zorgen voor je baby. Als het echt allemaal te veel wordt kun je in overleg met de bedrijfsarts misschien minder werken. Zijn er problemen op het werk: bespreek dit met je leidinggevende en probeer samen naar een oplossing te zoeken.
Ben je zzp'er? Denk dan aan mogelijkheden om werk aan collega zzp'ers over te dragen. Lukt dat niet, dan zullen je helaas opdrachten moeten weigeren. Ook zzp'ers hebben recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering van minimaal 16 weken, de zogenaamde Zelfstandig en Zwangerregeling (ZES).

2:Zorg ook privé voor ruimte in je agenda. Probeer afspraken te minimaliseren, dus minder cursussen en zet vrijwilligerswerk op een laag pitje of stop er even mee. Dat betekent ook: minder uitjes met vriendinnen. Zijn er relatieproblemen? Probeer ze met je partner op te lossen of schakel professionele hulp in. Erover praten met familie of vriendinnen lucht ook op!

3: Wees niet al te perfectionistisch. Accepteer dat je zwangerschap steeds meer van je vraagt, mentaal en fysiek. Leg je erbij neer dat je nu niet meer alles kunt doen. Dus laat de strijk maar even liggen en de stofzuiger staan.

4: Ontspanningsoefeningen helpen zeker, daar zijn diverse cursussen voor (zie elders in dit magazine), zoals zwangerschapsyoga of gymnastiek. Samen met andere moeders is dat nog gezellig ook! Het betekent een moment voor jezelf en je baby en je leert technieken om je beter te ontspannen.

Blijf bewegen is sowieso goed. Door te bewegen, of het nu zwangerschapsgym, - yoga, of - zwemmen is, voel je je energiek, heb je minder last van kwaaltjes en herstel je sneller na de bevalling! Onderzoek toont aan dat een bevalling dan vlotter verloopt met minder kans op ingrepen!

5: Plan momenten voor jezelf. Ga met een tijdschrift, boek en kop thee op bed of de bank liggen en probeer de verleiding te weerstaan: even geen telefoon en social media.

6:Dit kan wel eens je allerbeste vriendje worden: het multifunctionele  zwangerschapskussen of voedingskussen! Deze zorgt voor rust en ontspanning en helpt je een goede positie te vinden om een dutje te doen of in slaap te vallen. Na de bevalling gebruik je 'm als voedingskussen!

7: Neem een warm bad, met heerlijke badolie of badschuim. Laat je lijf lekker zakken in het warme water en ontspan. Daarmee laad je je accu weer helemaal op!

8: Word je gek van al die dingen die je nog moet regelen voor de bevalling? Kijk dan even op ‘handige lijstjes’ die gratis op babystuf.nl te vinden en te downloaden zijn. Van uitzetlijstje, bevalling thuis of in het ziekenhuis, tot complete actielijsten voor de eerste en tweede helft van je zwangerschap!

9: Bezoek de kapper, laat je masseren of laat bij de pedicure je voeten verzorgen en je teennagels lakken (ook fijn voor straks in je kraambed!). Ook een bezoekje aan de schoonheidsspecialiste kan wonderen doen.

10: Maak van 'me-time' 'two-time': ga samen met je partner even weg nu het nog kan: boek een weekeind samen weg, of ga lekker uit eten en pik een bioscoopje.