Ouders laks met schoonmaakmiddelen, maar fabrikanten kunnen ook wat doen!

Pauline Oosterbaan september 4th, 2016

VeiligheidNL_TotaalWist je dat er per dag één kind naar de spoedeisende hulp moet omdat deze heeft gegeten of gedronken van een schoonmaakmiddel? En in totaal gebeuren er jaarlijks 7500 ongelukken met schoonmaakmiddelen! Kleine kinderen zien geen gevaar in de vrolijk gekleurde fles afwasmiddel, muizengif verpakt in aantrekkelijke verpakking en vaatwastabletten die op snoepjes lijken! Natuurlijk weet je als moeder dat je deze spullen altijd buiten bereik van je kinderen moet opbergen, achter een afsluitbaar kastdeurtje maar het gevaar zit soms in een klein hoekje. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen ontdekken, dat hoort bij hun ontwikkeling. Dat betekent aanraken van producten, het peuteren aan de verpakking en het open schroeven van flessen.

Fabrikanten moeten hun verpakking aanpassen

VeiligheidNL is daarom een actie begonnen om ouders hierop te wijzen. Helemaal terecht. Maar moeten fabrikanten ook niet eens actie gaan ondernemen vinden wij van BabyStuf? ongelukken schoonmaakmiddelenWeegt het uiterlijk van de verpakking om consumenten in de winkel te verleiden zwaarder dan de gezondheid van een kind? Wij denken van niet. Hoog tijd dat fabrikanten neutrale kleuren gaan gebruiken voor hun verpakking. Het gaat tenslotte om de inhoud, wij hoeven geen fles bleek in knalroze.

Onderzoek naar ongelukken met schoonmaakmiddelen

VeiligheidNL en NVWA liet door neuropsychologen van Braingineers een onderzoek uitvoeren met opzienbarende resultaten. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 51% van de kinderen meer aandacht heeft voor huishoudchemicaliën dan voor speelgoed. In het onderzoek kregen jonge kinderen steeds de keuze uit twee producten, bijvoorbeeld fles bleekmiddel of speelgoedblokken. Met eyetracking werd in kaart gebracht waar de aandacht van het kindje naar toe ging, ook werden lichamelijke reacties gemeten en het gedrag geobserveerd; waar gaan kindjes op af?

Conclusie

De resultaten van het onderzoek zijn zorgwekkend. Het grootste deel van de kinderen heeft meer aandacht voor de huishoudchemicaliën. In 7 van de 10 combinaties was dit het geval.

In het onderzoek werden vaatwasblokjes als cake-jes tegen de mond van mama geduwd, muizengif wordt vracht voor in de wagen en schoonmaakazijn is limonade voor de pop. Kinderen gaan vooral af op de felle kleurstellingen, geluiden zoals een fles lak met een kogeltje, losse onderdelen zoals draaidoppen, en aantrekkelijke vormen.

Vandaag is de voorlichtingscampagne gaaf of gevaarlijk van start gegaan om ouders aan te sporen schoonmaakmiddelen veilig op te bergen.

Lees hier meer over kinderveiligheid
Bekijk hier diverse veiligheidsproducten om je huis veiliger te maken
Lees hier meer over de gifwijzer