Gezond eten voor je kind

Met een beetje nostalgie denk ik terug aan de tijd dat mijn kinderen nog baby waren.  Prettig dat ze nu zo zelfstandig zijn, maar wat was het heerlijk om zo`n klein hummeltje tegen je aan te houden en de eerste hapjes te geven. Inmiddels zijn ze 12 en 14, en zijn die kleine hapjes grote happen geworden. Gelukkig zijn ze dol op salades, vers fruit, thee en groene smoothies.

Dat het niet vanzelfsprekend is dat ze gezond eten lekker vinden ontdekte ik op de basisschool toen ze vriendjes mee naar huis namen. Wat bleek namelijk: veel kinderen lusten geen fruit. Omdat ik dat maar moeilijk kon begrijpen ging ik op onderzoek uit en ontdekte dat fabrikanten de smaakpapillen van onze kinderen al vanaf babyleeftijd beïnvloeden. Dit doen ze door suiker aan babyvoeding toe te voegen.

suikerhoudendIn het voorbeeld ingrediënten van een  koek voor baby`s vanaf vier maanden. Er is zowel glucosestroop als suiker toegevoegd. En in een dromerig avondpapje zitten zelfs vier suikerbronnen: glucosesiroop, fructose, lactose en melisse extract.

Waarom doet de voedingsindustrie dat?

Niet omdat het gezond is, want suiker beïnvloedt de bloedsuikerspiegel negatief en het is - door gebrek aan voedingsstoffen - lege voeding. Nee, ze voegen het toe omdat we dol zijn op zoete producten en deze graag kopen. Best slim dus om ook de nieuwe generatie hiermee op jonge leeftijd kennis te laten maken. Zo wennen kinderen eraan dat alles zoet smaakt met als gevolg dat hun smaakbeleving verandert. Daarom is het misschien niet zo gek dat ze liever een koek eten dan een stuk fruit. Als ouders kun je dit gelukkig wel sturen.

Wil je dat je kinderen niet wennen aan deze zoete en vaak ongezonde producten? Dan kun je het volgende doen:

  • Kies voor écht eten. Puur en zonder allerlei toevoegingen zoals suiker en kunstmatige E-nummers;
  • Lees de etiketten. Weet wat je je kinderen geeft;
  • Ga écht koken. Dus vermijd kant en klare babyvoeding;
  • Leer je kinderen water drinken, fruit en rauwkost eten (en ze zullen het lekker vinden);
  • Geef ze water en fruit mee naar school;
  • Begin zo jong mogelijk met het aanleren van gezonde voedingsgewoonte. Jong geleerd is immers oud gedaan.

 

Wil je meer lezen? Dat kan in mijn boek 'Natuurlijk! Elke dag écht eten, daarin heb ik een special voor kids opgenomen met tips voor elke leeftijdsgroep. Ook op mijn website vind je regelmatig nieuwe recepten en tips: www.annemariereuzenaar.nl

Anne Marie Reuzenaar
Orthomoleculair voedingsdeskundige

 

RECEPTEN VOOR DE ALLERKLEINSTEN 

Recept 1: Gierstpap

Gierst is glutenvrij en daarom zeer geschikt voor je kind aan granen te laten wennen. Het bevat veel kalium, magnesium en ijzer (belangrijke mineralen voor het immuunsysteem).

  • 50 g gierstvlokken
  • 150 ml mineraalwater + 50 ml mineraalwater met 6 scheppen opvolgmelk of 200 ml volle melk

Gierstvlokken (voor jonge baby’s de vlokken eerst vermalen tot gierstemeel) met het mineraalwater aan de kook brengen. Roeren en 5 minuten op laag vuur laten koken. Opvolgmelk verwarmen en erdoor roeren en de pan van het vuur halen. Vijf minuten laten staan. Eventueel zoeten met fruitpuree.

Recept 2 Puree van Broccoli en Pastinaak

  • ½-1 pastinaak
  • 50 g broccoli
  • mineraalwater

Pastinaak schillen en in stukjes snijden. Broccoli wassen en in stukjes snijden. Groenten in een pan met wat mineraalwater doen en in circa 10 minuten gaar koken. Met de staafmixer pureren en eventueel wat groentenat toevoegen.

Ontvang elke maand onze deskundige nieuwsbrief.

Gerelateerde berichten

Een gedachte over “Gezond eten voor je kind


Nienke op schreef:

Hallo,
Ik heb een vraag waar moeilijk antwoord op te vinden is. Ook heb ik het gevoel dat het consultatiebureau zich net zoals het voedingscentrum zich vasthoud aan de algemene trend. Ik heb een zoontje van 6,5 maand en hij mag nu een start maken met korstje brood. IK ben echter een beetje huiverig voor al dit soort koolhydraten. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat je een beschuitje door de fruithap kunt mengen om het wat vaster te maken. Ook pasta etc. in het avondeten is allemaal normaal. Nu ben ik niet zo enthousiast over al die lege koolhydraten. Ook papjes, liga’s en soepstengels schijnt iedereen maar onschuldig te vinden. Op het moment ben ik op zoek naar goede alternatieven voor (tarwe) brood en papjes voordat mijn kindje niets anders meer wilt dan die lege koolhydraten. Is spelt een alternatief of zijn er nog betere keuzes. Hopelijk kun je me een beetje op weg helpen. Bedankt.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *