Ontspanning en sporten


Ontspanning en SportenTijdens en na je zwangerschap schiet het actief bezig zijn en sporten er meestal bij in. Toch is het belangrijk om voor jezelf te zorgen en daar hoort ook beweging bij! Door wat aan beweging te doen, of het nu zwangerschapsgym, zwangerschapsyoga, of zwangerschapszwemmen is, voel je je energiek tijdens de zwangerschap, heb je minder last van kwaaltjes en herstel je sneller na de bevalling.

Uit onderzoek en publicatie in de The American Journal of Sports blijkt dat sportende vrouwen over het algemeen een vlottere bevalling hebben dan niet sporters. Ook wordt er tijdens de bevalling minder snel ingegrepen. Reden genoeg dus om iets aan beweging te blijven doen!

Sporten tijdens zwangerschap

Als je zwanger bent, mag je in principe doorgaan met sporten, meestal met een aangepast schema of in een lager tempo. Er zijn sporten die je tijdens de zwangerschap beter niet kunt doen, dat zijn sporten waarbij je meer risico's loopt zoals paardrijden, mountainbiken, kitesurfen en bungeejumpen.

Lukt het sporten op de een of andere reden niet? Dan kun je ook denken aan rustig wandelen of yoga. Voor alles geldt dat je goed moet luisteren naar je lijf en dat je mindert of stopt als je klachten krijgt.

Niet iedere moeder zit te wachten op een verplicht abonnement op de sportschool voor een uurtje bodyshape, bodypump, fitness aan apparaten of zumba. Dat is helemaal niet erg want je kunt tegenwoordig kiezen uit zoveel activiteiten! Of je nu wilt wandelen of intensief wilt sporten, het is de kunst om iets te vinden wat jij leuk vindt, dan hou je het langer vol!

!Tip!: Tegenwoordig zijn er ook workouts in de gezonde buitenlucht met een speciaal programma voor zwangeren. Daarmee hou je je conditie op peil, versterk je je lichaam en kun je voor, tijdens of na deze workout ook nog eens je ervaringen delen met andere moeders.

Sporten na de bevalling

Als je bent bevallen wil je graag je oude figuur weer terug, dat is logisch. Dan is gezond eten en beweging dé remedie. De eerste zes weken kun je beter niet intensief sporten want je lichaam moet herstellen van de bevalling. Het kost nu eenmaal tijd voordat je uitgerekte buikspieren en bekkenbodemspieren weer hun oorspronkelijke positie en vorm terug te brengen.

Dat betekent dat je voorzichtig moet zijn met springen en hardlopen en je mag geen zware buikoefeningen doen. Doe wat kleine oefeningen thuis of kies voor rustige sporten zoals pilates of yoga. Na zes weken kun je rustig gaan opbouwen. Heb je een keizersnede gehad of zit er nog veel ruimte tussen de rechte buikspieren? Dan mag je nog even geen buikspieroefeningen doen.