Voedingsschema borstvoeding baby tot 12 maanden

Pauline Oosterbaan augustus 8th, 2016

Met een voedingsschema kun je precies de eerste weken en de maanden erna zien wat je baby nodig heeft aan voedingsstoffen. Babyvoeding is niet alleen nodig om te groeien, het eerste jaar verdrievoudigt het gewicht van je baby! Voeding is ook nodig om diverse functies van je baby's organen in stand te houden. Eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen zijn belangrijke brandstoffen voor je organen.

Daarbij heeft voeding nog een heel andere, belangrijke functie. Door je baby te voeden ontwikkelt je baby een emotionele band met jou als moeder en later in het gezin! Veel ouders maken zich ongerust over wat hun kind nu precies nodig heeft, dan kan dit voedingsschema je helpen. Er is een schema voor als je borstvoeding geeft en een voor als je flesvoeding geeft.

Voedingsschema baby tot 12 maanden

Leeftijd Borstvoeding* Extra vitamines per dag Bijvoeding
4 weken Op verzoek, minimaal 5x Vit D 10 mcgVit K 150 mcg
2 mnd Op verzoek Vit D 10 mcgVit K 150 mcg
3 mnd Op verzoek Vit D 10 mcg
4 mnd Op verzoek Vit D 10 mcg Eventueel starten met groente- of fruithapje
6 mnd Op verzoek- evt. 1 bord pap (200 cc opvolgmelk met rijstebloem)- evt. nachtvoeding afbouwen Vit D 10 mcg Groente- fruithapje 1 a 2 eetlepels, daarna uitbreiden met:- 150 gram groente/vlees/ aardappelen zonder zout met borstvoeding of paar lepels yoghurt toe-150 gram fruit
7,5 mnd Op verzoek- evt 1 bord pap (200 cc opvolgmelk met granen vanaf 7 mnd met theelepel olie of margarine Vit D 10 mcg - groenten, vlees/vis/kip, aardappelen/pasta/rijst zonder zout met 1 theelepel olie of margarine met borstvoeding of 100 cc yoghurt toe- fruit- 1/2 of 1 lichtbruine boterham met margarine en beleg**
9 mnd Op verzoek- evt 1 bord pap (200 cc opvolgmelk met granen vanaf 7 mnd met theelepel olie of margarine Vit D 10 mcg - groenten, vlees/vis/kip, aardappelen/pasta/rijst zonder zout met 1 theelepel olie of margarine of lepeltje jus met borstvoeding of 100 cc yoghurt toe- fruit- 1/2 of 1 lichtbruine boterham met margarine en beleg**- water, (tuit)beker verdund vruchtensap of slappe thee met halfvolle melk
11-12 mnd Op verzoek- naar behoefte aanvullen met max. 250 cc halfvolle melk en/of karnemelk waarvan evt 1 bord pap (granen vanaf 12 mnd met theelepel olie of margarine) Vit D 10 mcg - groenten, vlees/vis/kip, aardappelen/pasta/rijst met royale theelepel olie of margarine of lepeltje jus met- 150 cc yoghurt toe- fruit- 1 of 2 bruine boterhammen met margarine en beleg**- 1 (tuit)beker water, evt verdund vruchtensap of slappe thee met halfvolle melk

* Je mag borstvoeding aan je baby geven als deze erom vraagt. Geadviseerd wordt om een borst goed leeg te laten drinken en de andere aan te bieden. Als je zelf borstvoeding geeft heb je extra 10 microgram vitamine D nodig.

** Bij broodbeleg kun je kiezen uit:

  • plakje jonge kaas met minder zout of smeerkaas met minder zout of zachte geitenkaas, Hüttenkase of andere verse kaas met laag zoutgehalte.
  • plakje vleeswaren. Smeerworst liever niet vaker geven dan 1 tot 2 keer per week vanwege hoge vitamine A gehalte.

 

Geschikte groenten voor de eerste groentehapjes

Er zijn heel veel geschikte groentes om aan je baby te geven: denk aan worteltjes, bloemkool, fijne erwtjes (mag ook diepvries) broccoli, witlof, courgettes, snijbonen, sperziebonen, pompoen en pastinaak.

Groenten die geschikt zijn vanaf zes maanden

Sommige groenten bevatten nitraat en kun je beter vanaf zes maanden geven en maximaal één a twee keer per week: andijvie, bietjes, bleekselderij, chinese kool, kookrabi, spinazie, postelein, paksoi, raapstelen, spitskool, (veld)sla en venkel.

Is je kindje goed gewend aan het groenten eten, dan kun je het lijstje uitbreiden met: aubergines, champignons, knolselderij, maïs, peultjes, zuurkool en paprika.

Groenten geschikt vanaf twaalf maanden

Als je baby twaalf maanden oud is mag je ook deze groenten geven: rode en witte kool, spruitjes, prei, rauwkost en ui.

Geschikt fruit voor de eerste fruithap

Voor het maken van de eerste fruithapjes voor je baby kun je het beste kiezen uit zachte fruitsoorten die niet zo sterk smaken zoals peer, meloen, perzik, banaan, appel, abrikoos, kersen. Dit kun je later uitbreiden met citrusvruchten zoals sinaasappel, grapefruit, mandarijn, kiwi en andere vruchten.

Liever geen vlees?

Peulvruchten zoals linzen, kikkererwten, bruine, witte, zwarte bonen zijn goed te gebruiken als vervanging voor vlees. Je kunt ze ook aan je baby geven om aardappelen te vervangen.

Bron: Centrum Jeugd en Gezin